MENÜ

Oktatáspolitikai széljegyzetek

Jó, tudom, ott kellett volna a dolognak véget érnie, hogy sejtosztódás, de most mit csináljunk, minden ment a maga útján, sehol egy hiba a genetika dinamikus gépezetében. Pech.

Nem mondom, hogy nem lehetett volna valami ötletes kis baleset, esetleg egy fiatalkori vízbefúlás, de az sem jött össze. Pláne pech.

Most mit mondjak, igaza van mindenkinek, lett volna rá lehetőség, hogy ne tanár legyen belőlem, lehettem volna kamikázé, ja nem, az maximum a Bizottság koncerten… Na mindegy, én egy barom vagyok. Tényleg. Elismerem.

Az egyetem elvégzése után mehettem volna újságírónak. Vagy idegenvezetőnek. Vagy vakvezető kutyának. De nem, nem, nekem pont az a baromság jutott eszembe, hogy tanár leszek. Boldogulhattam volna valami multinál, ehelyett nem oda esz a fene a közoktatásba nyolcadannyi fizetésért??? Csak hogy élősködhessek a szegény állam, és a derék adófizető honpolgárok nyakán. Szégyenletes.

Na és igen. Azt meg tudjuk, kiből lesz tanár. Azt mindenki tudja. 

Így is van. Már húsz éve zsibbasztom magam a katedrán, direkt alig keresek, és szabadidőmben dolgozatot javítok vagy, én megélhetési szuicid!, újabbakat állítok össze. Szombat-vasárnap továbbképzésekre járok, és csak hogy tovább nyomorítsam honfitársaimat, lemondtam a ruhapénzről, a szakkönyv-támogatásról, és legutóbb még a cafateriáról is.

Én, a barom, mazochista alkat vagyok egyébként. Gyengém, ha a közvélemény tájékozatlan, öntörvényű, hatalommániás marhának tart, ha azt gondolja, kiégett és tapasztalatlan szak(he?)ember vagyok, aki ebéd után rohan haza, meg a másodállásába, hogy kőgazdagra keresse magát különórákból. Imádom hallani, hogy bezzeg annak idején a klasszikusan jó tanárok ugye a szemöldökük egyetlen rándításával elhallgattatták az osztályt, és azt is, hogy az elavult módszereimmel szart se lehet tanítani a mai, modern eszközökre szocializált diákoknak. Hogy tekintélyelvű vagyok, és hogy nincs tekintélyem. Hogy tényanyagot akarok számon kérni, meg hogy ezekkel a kompetenciamarhaságokkal nem megyek ám semmire.

Az is baj, hogy hazatelefonálok, meg az is, hogy nem tartom a szülőkkel a kapcsolatot. Hogy túl gyorsan haladok, és hogy egy helyben toporgunk az anyaggal, hát hogy fog a Gézuka leérettségizni???  Ha a gyerek bent marad gyakorolni, akkor megnyomorítom a gyerekkorát, ha nem, nincs hivatástudatom. 

Ha sztrájkolok, nem törődöm azzal, mit kezdenek a családok a gyerekkel, ha tüntetek, csak pofázok ahelyett, hogy tisztességes ember módjára ledolgoznék 8-10 órát a szalag mellett. És különben is kussoljak, mert nyolc hónap szabadságom van. És szemlátomást  meg se érdemlem, hogy emeljék a fizetésem, hiszen még arra is képtelen vagyok, hogy kiálljak magamért. 

Mindegy mit csinálok, én egy barom vagyok. De ma arra gondoltam, néha, húszévente egyszer, nekem is lehet elegem. Most van. Holnaptól tessék a gyerekecskéket otthon tanítani és nevelni. Sok sikert kívánok.

 

Hoffmann-egyeztetés: ez zajlott a zárt ajtók mögött

  • |
  • Megjelent: 2013.02.15. 08:05|
  • Frissült: 2013.02.15. 08:45

Hoffmann Rózsa év eleji roadshow-jába hirtelen beiktatott néhány „rebellis” gimnáziumot, zárt ajtók mögött próbálta meggyőzni az elégedetlenkedő tantestületeket, de dühösen távozott.

 

Sokszor idéztük már azt a hoffmanni mondást, hogy az államosítás sikertörténet, illetve hogy a – most már csak köznevelési – államtitkár szerint a pedagógusok többsége támogatja a közoktatás átalakítását. (Ezt alátámasztani csak a szubjektív benyomásaival szokta.) Arról is rendre beszámolunk, hogy ennek homlokegyenest ellentmondó véleményeket fogalmaznak meg az iskolák, igazgatók, továbbá bemutattuk azt a Tárki-kutatást is, amely szerint a szakma többsége nem támogatja a hoffmanni reformokat, az államosítást.

Több mint 4200-an csatlakoztak a Szilágyi Gimnázium által írt tiltakozó petícióhoz, köztük legutóbb a Szent István Gimnázium és a Városmajori Gimnázium, korábban több más mellett a Kölcsey Ferenc és Szent László Gimnázium szinte teljes tantestülete. Ez utóbbi két gimnázium tanárai ráadásul, miután a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) kivételével mindhárom másik érdekelt érdekvédelmi szervezet, köztük a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) aláírta a szerintük rossz kompromisszumokat és garancia nélküli ígérethalmazt tartalmazó megállapodást, bejelentették, hogy az eddigi PSZ-tagjaik átlépnek a PDSZ-be.

 

Hoffmann telefonált

A január 22-i aláírás után néhány nappal Hoffmann Rózsa telefonált a Kölcsey Ferenc Gimnáziumba, mondván, másnap este fél hatra tiszteletét teszi a tantestületnél. A megbeszélésen részt vevő pedagógusok egy, a Szent László Gimnáziumban tartott keddi szakmai fórumon arról számoltak be, hogy – bár nem egyszerű egy nap alatt szabaddá tennie egy tanárnak az estéjét – mintegy ötvenen várták az államtitkárt. „Nem tudtuk, mi lesz a műfaja a találkozónak: számonkérés, nyilvános kivégzés, beszélgetés?” – emlékezett vissza az egyik kölcseys pedagógus.

Végül Hoffmann az illetékes hivatalban lévő tankerületi vezetővel (akinek az elődje máris lemondott), egy jogásszal és a sajtósával érkezett a megbeszélésre. Itt a tanároknak lehetőségük volt kérdéseket feltenni a tankerületi igazgatónak. Záporoztak is a kérdések a kerettantervekről (ami megvalósíthatatlan és kevés szabadságot ad az érdemi munkához), a munkaterhek növekedéséről és a bérekről (amelyeket úgy akarnak átalakítani, hogy ugyanannyit keressen az is, aki 22 órát, és az is, aki 32 órát tanít), arról, hogy egy „gyámság alatt álló tanár hogyan neveljen felelős fiatalokat” és másokról, ám a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) munkatársa nem tudott válaszolni. Ekkor átvette a szót az államtitkár, aki hosszasan beszélt az átalakítás fontosságáról, ám a konkrét kérdésekre nem válaszolt.

„Á, ezt csak úgy beírtuk”

Hoffmann – a résztvevők szerint – elég kioktató stílusban szólította fel a tanárokat, hogy olvassák el a PSZ által aláírt megállapodást és a vonatkozó jogszabályokat, mert ott választ kapnak a kérdéseikre. A pedagógusok jelezték, olvasták az említett dokumentumokat, de ezekben semmi garancia nincs a ködös ígéretek betartására. Az államtitkár arra sem tudott válaszolni, hogy milyen felmérésekre, hatástanulmányokra alapozza a reformot és annak támogatottságáról szóló kijelentéseit. Jobb híján megértést és bizalmat kért a pedagógusoktól, hogy az átmeneti problémák után beáll a rendszer.

A diákoknak sem tetszik: tiltakozás az ELTE Radnóti Miklós Gimnáziumában (Fotók: Radnóti DÖK)

Talán a legabszurdabb pont – a kölcseys tanár szerint – az volt, amikor szembesítették Hoffmann Rózsát azzal, hogy a pedagógus-életpályamodellnek nincs meg a fedezete, a kormány erről lemondott például az IMF-nek küldött dokumentumokban is. „Á, ezt csak írtuk, én bírom Orbán Viktor ígéretét ez ügyben” – volt a válasz. Akkor hazudtak? – kérdeztek vissza a pedagógusok. Erre már nem volt válasz, az államtitkár újra bizalmat kért, jelezte, hogy volt már kellemesebb beszélgetése is tantestületekkel, majd kivonult.

Mint írtuk, kifelé menet a diákok várták, át akartak adni neki egy szál rózsát, és váltani vele néhány szót, ám a hivatali autó nem állt meg, és a diákokat is veszélyeztetve elhúzott.

A legnagyobb eredmény: a KIK-pecsét

Néhány nap múlva felkereste az államtitkár a másik „rebellis” intézményt, a Szent László Gimnáziumot is. Itt hasonló témákról és hasonló hangnemben folyt a megbeszélés, mint a Kölcseyben – annyi volt a különbség, hogy az államtitkárság előre bekérte a témaköröket. Viszont ezúttal is kitért a konkrét kérdések megválaszolása alól. Azt hangoztatta, hogy széles körű egyeztetés előzte meg a jogszabályok előkészítését, de bizonyos keretekből nem tudtak kilépni.

Az egyik legégetőbb kérdés a pedagógusokat is érintő új nyugdíjszabályozás. Ezzel kapcsolatban elismerte az államtitkár, hogy vannak problémás kérdések, de hozzátette, dolgoznak azok tisztázásán. A baj csak az, hogy február elején az érintetteknek már nyilatkozniuk kellett arról, hogy maradnak-e, vagy nyugdíjba mennek, az ezt szabályozó jogszabály viszont csak június 30-ra várható.

Az állami átvétellel kapcsolatban Hoffmann hangsúlyozta, szó nincs államosításról, és kifejtette, az egész átalakítás legfontosabb hozadéka az, hogy a tanárokat jobban megbecsülik, s ezt az is mutatja, hogy a kinevezési papírjaikon nem az iskola, hanem a KIK pecsétje lesz. A Szent László Gimnázium pedagógusaitól is több bizalmat és több hitet kért, majd dühösen távozott.

A Szilágyi Erzsébet Gimnáziumba nem hívták?

Hoffmann Rózsa a 168 órában azt kifogásolta, hogy a – tiltakozó petíciót megfogalmazó – szilágyis tanárok nem válaszoltak neki arra, hogy szívesen elmegy az iskolába beszélgetni. A pedagógusok azt állítják, válaszoltak: 11 pontba szedve égető kérdések sorát tették fel neki.

A kérdéseket elküldték a minisztériumnak, és írásos választ kértek – de közel egy hónapja semmiféle reakciót nem kaptak. A kérdéseket tájékoztatásul elküldték Pokorni Zoltánnak is. Ő röviden megköszönte a tájékoztatást, és reményét fejezte ki, hogy mihamarabb választ kapnak.  Közben a szilágyis szülői közösség is megmozdult, és szolidaritási nyilatkozatot adott ki a tanárok mellett.

A béremelést a „pedagóguskannibalizmusból” állják

A Szent Lászlóban lezajlott beszélgetésen részt vett Mendrey László PDSZ-elnök is, aki kifejtette, Hoffmann Rózsa jó tagtoborzó kampányt folytatott le nekik, hiszen az utóbbi időben rengeteg tanár kérte felvételét a PDSZ-be. Szerinte a köznevelési jogszabályok, az államosítás rossz, minőségellenes. A legfőbb baj az, hogy nincs elég pénz a büdzsében a közoktatás finanszírozására. A tanárok béremelésére sincs semmi garancia. Mellesleg – mint mondta – van egy elfogadott törvény, ami alapján szeptembertől be kell vezetni az életpályamodellt, így érthetetlen, miért is kell annak örülni, ha mégis sikerülne azt bevezetni. A sztrájkbizottsági tárgyalásokon az oktatási államtitkárság  azonban elismerte, hogy nincs elkülönítve az életpálya bevezetésére idén szükséges 73 milliárd forint. Annyit mondtak, hogy azt valahonnan, esetleg a tartalékból majd előteremetik.

Érthetetlen, miért is kell örülni

Mendrey úgy véli, hogy ettől függetlenül bevezetik a teljes körű életpályamodellt, hiszen jönnek a választások. Ennek azonban nagy ára lesz. „Nyáron nagy mészárlás várható, több ezer pedagógust fognak kirúgni, hogy ki tudják fizetni a megemelt béreket. A pedagóguskannibalizmus fogja a szükséges pénzt kitermelni” – mondta. A sztrájkveszély egyre erősödik, de amíg folynak a tárgyalások, részleteket nem akart elárulni a terveikről. Annyit mondott, hogy nemcsak a PDSZ-tagok, hanem minden pedagógus csatlakozását várják majd, ha sor kerül a sztrájkra.

Félnek a tanárok

Több részt vevő pedagógus panaszkodott arról, hogy félnek, féltik az állásukat. Többen konkrét igazgatói fenyegetést is kaptak arra az esetre, ha részt vennének bármilyen tiltakozó akcióban. Sok helyen jóhiszeműen arra figyelmeztették az igazgatók a kollégáikat, hogy ne morogjanak, ne tiltakozzanak, mert akkor bajba kerülhet az iskola.

Ez a félelem komoly gátja lehet az esetleges tiltakozó akcióknak, sztrájknak, de Mendrey László szerint nincs mit veszíteniük a tanároknak. Minél nagyobb összefogásra van szükség.

A Szent László Gimnázium által megfogalmazott nyilatkozat

A pedagógusok a Szent László-s megbeszélésen az alábbi nyilatkozat elfogadásáról döntöttek, amihez várják pedagógusok, iskolák csatlakozását:

– egyetértünk a PDSZ-szel abban, hogy elutasítja a többi szakszervezet és a szaktárca között 2013. január 22-én létrejött megállapodást, hiszen abban nem teljesülnek a sztrájkbizottság eredeti követelései – a köznevelési törvény felülvizsgálatával és bevezetésének elhalasztásával kapcsolatban, továbbá

– támogatjuk a PDSZ újonnan megfogalmazott követeléseit (Orbán Viktor miniszterelnök úrnak írt levél – 2013. január 21.), és azt a törekvését, hogy ezeknek minden törvényes eszközzel érvényt szerezzen.

 

Asztali nézet